A dadaizmus vagy dada az irodalomban és a képzőművészetben egyaránt jelentkező avantgárd művészeti mozgalom volt a 20. század elején. Az első dadaista csoport 1916-ban szerveződött Zürichben Hugo Ball, Richard Hülsenbeck és Tristan Tzara vezetésével. Később a mozgalom jelentős központjai közé tartozott Berlin, Köln, Hannover, New York és Párizs, és kisebb dadaista csoportok alakultak Hollandiában és Olaszországban is. A dadaista mozgalom az 1920-as évek közepére megszűnt, de eredményei nagy hatást gyakoroltak a későbbi neoavantgárd törekvésekre, így Magyarországon Kassák Lajos, Déry Tibor, Moholy-Nagy László és Barta Sándor munkásságára.
|
Tzara - Gáz-szív |
A Magyar Nemzeti Galéria
2014 nyarán nyíló Dada és szürrealizmus. Magritte, Duchamp, Man Ray, Miró, Dalí
című kiállítása hazai tárlaton korábban még nem látott teljességben mutatja be
a 20. század két meghatározó jelentőségű avantgárd irányzatát. A jeruzsálemi
Izrael Múzeum anyagából származó válogatás többek között Marcel Duchamp, Max
Ernst, Man Ray, Joan Miró, Kurt Schwitters, René Magritte és Salvador Dalí
művei segítségével nyújt átfogó képet a dada és a szürrealizmus nagyhatású
alakjairól, eseményeiről, dokumentumairól és hatásáról az 1910-es évek végétől
az 1970-es évek közepéig.
ű
|
Ujváry Erzsi - George Grosz |
|
Déry Tibor - Énekelnek és meghalnak |
A kiállítás folytatása a korábbi impresszionisták kiállításnak, melyet
szintén a Jeruzsálemi Izrael Múzeumból kölcsönzött a múzeum. Ennél a
kiállításnál is hazai avantgard alkotók művei egészítik ki a képet.
A többek között Man Ray,
Fernand Léger, Viking Eggeling, Hans Richter, Luis Bunuel és Salvador Dalí
nevével fémjelzett ikonikus filmek párhuzamaként Magyarországon először
kerülnek vetítésre a közép-kelet-európai avantgárd "abszolút film"
jelzővel ellátott kísérletei. A tárlat érdekessége, hogy három korszakalkotó,
de korábban soha nem látott mozgókép premierjére is sor kerül. Gerő György
dadaista író a legelső hazai avantgárd filmként számon tartott és Bruce
Checefsky által a közelmúltban rekonstruált alkotása mellett a kiállítás
vászonra tűzi Bortnyik Sándornak egy szürrealista montázsként értelmezhető
munkáját (amelyet a legkorábbi ismert magyar szerzői animációnak tartanak),
valamint Gyarmathy Tihamér hatvan évig egy fiók mélyén lappangó fotogramfilmjét.
A dada inspirálta fotó a jelenből:
|
Karikatúra fotó |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése